Atgal | Prevencinės programos

Prevencinės programos

Prevencinė programa – planingų ir sistemingų priemonių, padedančių stiprinti mokinio asmenybės ir aplinkos apsauginius veiksnius ir mažinti rizikos veiksnių įtaką, visuma.(LR Švietimo įstatymas, 221. )

Vadovaujantis LR Švietimo įstatymo 43 str.  11 p., o taip pat 2024 m.  kovo 19 d. LR ŠMS ministro įsakymu Nr. 317 „Dėl prevencinių programų kriterijų ir atitikties jiems vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. mokyklose gali būti įgyvendinamos tik nustatytus prevencinių programų kriterijus atitinkančios prevencinės programos;

Prevencinių programų vertinimo tikslas – atrinkti ir rekomenduoti mokykloms įgyvendinti tas programas, kurios atitinka vaiko raidą ir amžiaus tarpsnį, nustatytus kriterijus.

Pagrindiniai programų kriterijai: programos aktualumas ir atitiktis valstybinei švietimo politikai, programos tikslo ir uždavinių aiškumas ir pagrįstumas, programos mokslinis pagrįstumas, programos vientisumas ir dermė, programos poveikio vertinimas, programos vykdytojų konsultantų kvalifikacija, mokyklos bendruomenės narių dalyvavimas.

Kaip pasirinkti prevencinę programą?

Pirmiausia turime žinoti, kad prevencija – ne vienkartinis ar baigtinis veiksmas, kurį atlikę galėtume manyti, jog viskas padaryta. Prevencinis darbas mokykloje –  tai nuolatinis, cikliškas procesas. Todėl tęstinumą ir nuoseklumą geriausiai gali užtikrinti ne atskiros, nekoordinuotos akcijos ir renginiai, o specialiai tam tikrai prevencijos sričiai sukurtos prevencinės  programos.

Prevencinė programa – tai viena iš svarbiausių prevencijos priemonių, kurią mokykla turėtų gyvendinti ne vienerius metus. Tyrimai ir praktika rodo, kad geriausių rezultatų pasiekia tos mokyklos, kurios prevencinę programą įgyvendina nuolat ir ilgą laiką.

Rinkdamiesi prevencinę programą: 

  1. Įvertinkite situaciją:
    • kokią problemą norite išspręsti, kokios priežastys ją lėmė, kokios priemonės geriausiai padėtų išspręsti problemą. Gali būti, kad tik prevencinės programos nepakaks, teks imtis ir kitų priemonių;
    • kokie jūsų žmogiškieji ištekliai: kokia  mokyklos darbuotojų patirtis, kompetencija, motyvacija įgyvendinti prevencinę programą bei užimtumas kitomis veiklomis;
    • kokie finansiniai resursai:  ar jų pakaks programos diegimui šiuo metu, ir taip pat – po metų ar dviejų, kai reikės tęsti programą.
    • kaip užtikrinsite prevencinės programos tvarumą. Įgyvendinama prevencinė programa turi integruotis į mokyklos veiklas, kultūrą ir tapti neatskiriama mokyklos gyvenimo dalimi. Tik tokiu atveju pavyks užtikrinti efektyvų programos įgyvendinimą, pasiekti norimų rezultatų ir juos išlaikyti.
  1. Rinkitės nustatytus kokybės kriterijus atitinkančią prevencinę programą.  Švietimo, mokslo ir sporto ministras nustatė, kad iki 2024 m. rugsėjo 1 d. turi būti įvertintos prevencinės programos, įgyvendinamos mokyklose, vykdančiose ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio, vidurinio ir pirminio profesinio mokymo programas.

Atnaujinta: 2025-05-22