I–IV 8.00-17.00
V 8.00-15.45


Paskambinkite
+370 658 18504



Parašykite
tiesiogiai




Sekite mus


Metodinė vaizdo medžiaga padės atnaujinant ikimokyklinio ugdymo programas

2025-06-05

Nacionalinė švietimo agentūra parengė metodinę vaizdo medžiagą „Kaip kurti ir atnaujinti ikimokyklinio ugdymo programą?“.

Ikimokyklinio ugdymo programas atnaujinančios ir įgyvendinančios mokykloms ši nauja metodinė vaizdo medžiaga – tai vertingas įrankis siekiant geriau suprasti esmines „Ikimokyklinio ugdymo programos gairių“ idėjas ir principus, padedančius kurti šiuolaikišką, vaikui palankią ugdymo aplinką.

Vaizdo medžiagoje aptariami ugdymo praktikų ir jų tobulinimo krypčių ypatumai, pateikiami pavyzdžiai ir dalinamasi patirtimi, kaip praktiškai diegti ikimokyklinio ugdymo programas, parengtas vadovaujantis „Ikimokyklinio ugdymo programos gairėmis“. Metodinę vaizdo medžiagą ,,Kaip kurti ir atnaujinti ikimokyklinio ugdymo programą?“ sudaro 7 dalys:

1. Nuo ko pradėti?

Pirmieji programos rengimo žingsniai

Žiūrėdami vaizdo medžiagą geriau suprasite Ikimokyklinio ugdymo programos gairėse (toliau – Gairės) nusakytas mažų vaikų ugdymo(si) kaitos kryptis, galėsite Gaires palyginti su savo mokyklos programa. Vaizdo įraše mokyklų vadovai pristato, kokie buvo pirmieji programos atnaujinimo žingsniai jų mokyklose, kodėl juos lydėjo sėkmė. Susipažinę su kitų mokyklų bendruomenių patirtimi, rasite atsakymus, kaip mokyklos programoje derinti Gairėse nurodytus privalomus programos aspektus ir kartu išlaikyti vaikų ugdymo(si) mokykloje savitumą. Animuoti vaizdai atskleis, kaip mokyklos bendruomenės sutartas programos modelis tampa talkinančia priemone rengiant mokyklos programą.

Nuo ko pradėti? Pirmieji programos rengimo žingsniai.

2. Kaip siekti pažangos?

Pasiekimų stebėsena ir ugdymo proceso planavimas

Vaizdo įrašas skirtas ikimokyklinio ugdymo įstaigų bendruomenėms, siekiančioms atnaujinti savo įstaigos programą, tobulinti vaikų pasiekimų stebėseną ir ugdymo planavimą. Remiantis gerąja ugdymo įstaigų patirtimi, realiais pavyzdžiais, ugdymo įstaigų vadovų ir mokytojų įžvalgomis, pristatomi keturi svarbūs ugdymo proceso aspektai: stebėjimas, planavimas, įgyvendinimas ir refleksija. Akcentuojama, kodėl tai turėtų tapti svarbiais mūsų kasdienės praktikos įrankiais, padedančiais kurti prasmingą ugdymo(si) turinį, aplinkas, ir siekti vaikų pažangos.

Kaip auginti vaiko galias? Ugdymosi pasiekimų ir pažangos stebėjimo sistema programoje.

3. Kaip kiekvienam patirti sėkmę? 

Universalaus dizaino mokymuisi principai programoje

Filmuota metodinė medžiaga pakvies apmąstyti įtraukiosios kultūros ir ugdymo proceso kūrimą ikimokyklinio ugdymo mokykloje. Tikimės, kad pateikiamas universalaus dizaino mokymuisi prieigoje organizuojamos veiklos pavyzdys pasiūlys idėjų, kaip sudominti kiekvieną vaiką ugdymusi, kaip sudaryti sąlygas gilėjančiam objektų, situacijų ir reiškinių supratimui, kaip paskatinti savarankišką vaiko veiklą keliant ir įgyvendinant idėjas, susijusias su naujai pažintais reiškiniais. Vaizdo įraše pateikiama mokytojų, mokinio padėjėjos ir psichologės diskusija, ieškant palankiausių pastoliavimo būdų vaiko, turinčio Autizmo spektro sutrikimą, dalyvauti bendrose veiklose. Filme mokytojai ras idėjų, kaip planuoti sėkmingą ugdymąsi kiekvienam vaikui. Vaizdo medžiagos sąsaja su Ikimokyklinio ugdymo programos gairėmis padės mokyklų bendruomenėms pasirengti įtraukią ugdymo programą.

Kaip kiekvienam patirti sėkmę? Universalaus dizaino mokymuisi principai programoje.

4. Kaip atrasti vietą žaidimui programoje? 

Žaismė, žaidimas ir ugdymasis 

Šioje vaizdo medžiagoje aptariamas žaidimas, kaip vienas iš ikimokyklinio amžiaus vaiko raidos ir ugdymo(si) pagrindų, šalia visuminio ugdymo(si), universalaus dizaino mokymui(si) ir kitų patirtinių veiklų. Pateikiama teorinė žaidimo samprata, pabrėžiama, kad gebėjimas žaisti nėra įgimtas, bet auginamas vaikams dalyvaujant kasdienėse ugdymo(si) praktikose, nuolat žaidžiant ir mokantis žaisti vieniems iš kitų. Aptariama žaismė, kaip bendra vaikystės nuostata į pasaulį ir jo reiškinius, išryškinant, kad žaidimas gimsta iš žaismės ir žaismingumo. Išvardijami penki žaidybinę veiklą apibūdinantys kriterijai. Tikras žaidimas yra: (1) iš vidaus motyvuotas ir laisvai pasirenkamas, (2) malonus, (3) apribotas laiko ir erdvės, (4) nėra „tikras gyvenimas“ ir (5) vyksta pagal tam tikras taisykles. Akcentuojama, kad vaiko raidos ir ugdymosi požiūriu svarbiausi yra paties vaiko inicijuojami ir kuriami žaidimai. Trumpai aptariama, kaip žaidimas turėtų būti pristatomas programoje, nusakant žaidimo gebėjimams plėtoti būtinas sąlygas ir mokytojų taikomas pedagogines strategijas. Atskleidžiama, ko ikimokyklinio amžiaus vaikai mokosi žaisdami skirtingus žaidimus.

Kaip atrasti vietą žaidimui programoje? Žaismė, žaidimas ir ugdymasis.

5. Kaip gimsta ugdymo(si) kontekstai? 

Kontekstų vaidmuo programoje

Vaizdo medžiaga kviečia pažvelgti į ugdymo(si) kontekstus kaip į neatsiejamą ikimokyklinio ugdymo turinio dalį, gimstančią per vaikų, mokytojų ir bendruomenės sąveiką. Remiantis Ikimokyklinio ugdymo programos gairėmis (toliau – Gairės) filme nagrinėjama, kaip fizinė, socialinė, kultūrinė ir pedagoginė aplinka tampa prasmingo ugdymo(si) kontekstu.

Vaizdo medžiagoje mokytojai ir švietimo ekspertai dalijasi savo patirtimi, kaip kasdieniai pasirinkimai – nuo vaikų iniciatyvų iki aplinkos kūrimo – formuoja kontekstus, kurie augina vaikų smalsumą, kūrybiškumą ir gebėjimą mokytis. Vaizdo įraše pateikiamas vaikų atradimas – virvė – padeda susieti visus Gairėse aprašytus kontekstus. Realiais pavyzdžiais atskleidžiama, kad kontekstas nėra fonas, o aktyvaus mokymosi veiksnys, nuolat kuriamas bendradarbiaujant ir reflektuojant.

Kaip gimsta ugdymo(si) kontekstai? Kontekstų vaidmuo programoje.

6. Kas naujo ugdymo(si) turinyje?

Integrali pasiekimų ir turinio jungtis programoje

Susistemintų patirčių vaizdo įraše rasite atsakymą į klausimą „Kas naujo ugdymo(si) turinyje?“, patirsite, kaip siekti vaikų pasiekimų ir ugdymo(si) turinio dermės, kaip užtikrinti ugdymo(si) turinio integralumą ir harmoningą gebėjimų plėtotę bei visuminį vaiko ugdymą(si). Vaizdai iš ugdymo įstaigų praktikos ir komentarai iliustruos, kaip kiekviena ugdymo(si) sritis prisideda prie vaiko galių ir pasiekimų auginimo, paaiškins, kaip modeliuoti į aplinkos fenomenų tyrinėjimą orientuotą integralų turinį ir kaip programoje derinti turinį ir kontekstus; atskleis, kaip neakademiškai įgyvendinti turinį. Žiūrėdami vaizdo medžiagą, įsitikinsite, kad pagrindiniai vaiko pasiekimų ūgties šaltiniai – žaidimas ir patirtinė veikla, o ne atskirų mokomųjų dalykų žinios ar akademiškai pateikiamas turinys.

Kas naujo ugdymo(si) turinyje? Integrali pasiekimų ir ugdymo(si) jungtis programoje.

7. Kaip visiems susitarti?

Mokyklos bendruomenės įsitraukimas atnaujinant programą

Vaizdo įrašas pristatys mokyklų patirtis, kaip ieškoti bendro sutarimo atnaujinant mokyklos programą pagal Ikimokyklinio ugdymo programos gaires. Mokytojai pasidalins atsivėrusiomis galimybėmis ir patirtais iššūkiais ieškant bendrų mokyklos bendruomenės sutarimų. Vaizdo medžiagoje išgirsite vaikų, tėvų, mokytojų, švietimo pagalbos specialistų ir mokyklos administracijos balsus, išsakančius požiūrį ir patarimus, kaip drauge ieškoti sprendimų, naudoti paveikius informavimo ir bendradarbiavimo būdus, kad mokyklos ikimokyklinio ugdymo programa taptų kokybiška, prieinama ir sava visiems ugdymo(si) proceso dalyviams.

Kaip visiems susitarti? Mokyklos bendruomenės įsitraukimas atnaujinant programą.

 

Ši metodinė vaizdo medžiaga skirta ne tik mokyklų bendruomenėms, bet ir aukštosioms mokykloms, rengiančioms ikimokyklinio ugdymo mokytojus ir vadovus, švietimo pagalbos specialistus, taip pat kvalifikacijos tobulinimo renginių organizatoriams.

Filmo autoriai yra „Ikimokyklinio ugdymo programos gairių“ rengėjai; ši metodinė medžiaga parengta Nacionalinei švietimo agentūrai įgyvendinant ES projektą „Ikimokyklinio ugdymo turinio kaita“.